Świetna wypowiedź - z przyjemnością się słucha: "obok zaostrzających się braków kadrowych – problemem są też kompetencje personelu medycznego". Redakcja portalu: problem ten dotyczy także podziału kompetencji pomiędzy samymi pielęgniarkami np. mgr, specjalista itd. Praktycznie on nie istnieje...

Pielęgniarstwo 2018.


Zobacz także:

17 stycznia 2018 roku - Wiceminister zdrowia pani Józefa Szczurek-Żelazko zamierza zmniejszyć liczbę specjalizacji do 10 (obecnie 17) oraz wyodrębnić dziedziny specjalizacji adresowane WYŁĄCZNIE do pielęgniarek i położnych z tytułem magistra pielęgniarstwa lub położnictwa.

Aktualności według działów - Nadciąga katastrofa - brak pielęgniarek

Czytaj więcej i zobacz całe wydanie styczniowe (2018) miesięcznika branżowego Ogólnopolska Gazeta Pielęgniarek i Położnych - pielegniarki.info.pl

Zobacz inne wydania miesięcznika branżowego Ogólnopolska Gazeta Pielęgniarek i Położnych

Komentarze użytkowników

#1  2018.01.20 18:57:02 ~piel

Pieniądze są marnotrawione na utrzymywanie całej rzeszy takich kompetentnych,które komentują wszystko,bo są we wszystkim kompetentni,ale z tych bardzo kompetentnych komentarzy nic nie wynika oprócz dużego obciążenia dla budżetu.

#2  2018.01.20 19:51:04 ~Anna

Pielęgniarka oddzialowa bez mgr a pielęgniarka odcinkową mgr i specjalizacją itd, ot polska rzeczywistość.

#3  2018.01.20 20:46:57 ~-mgr piel.

Nie trzeba degradować,pielęgniarki z poprzedniego systemu umrą śmiercią naturalną jak kiedyś asystentki,cierpliwości-młoda gniewna koleżanko.

#4  2018.01.20 20:47:36 ~my

I znowu temat zastępczy i podzeganie i sklocanie nas! Nie ! Bez przerwy tylko wyksztalcenie ! Natychmiast na tapecie mają być : normy zatrudnienia i warunki pracy pielegniarek !

#5  2018.01.20 20:51:24 ~Ja

Do 4 zgadzam się w pełni

#6  2018.01.20 20:56:55 ~nie dodatk

A ja dodam od siebie popierając tu 4 skupmy się teraz na wywalczeniu stałych podwyżek nie dodatki !

#7  2018.01.20 21:35:40 ~majka

Czy do robienia zastrzyków i podania leków (wg. zaleceń lekarza, którego zadaniem jest leczenie), zmiany pampersa, podania basenu, wymiany cewnika, karmienia, zrobienia lewatywy, pierwszej pomocy czy też higieny chorego potrzebne są aż wyższe studia? Niestety obecny system edukacji pielęgniarstwa tworzy bardziej "mini-lekarzy", niż praktyków pielęgniarstwa, których zadaniem jest profesjonalna opieka przy łóżku cierpiącego chorego. Z kolei polska edukacja pielęgniarstwa naszpikowana jest przerostem (niepotrzebnej) wiedzy teoretycznej, zamiast praktyki. Później okazuje się, że pielęgniarka czasami ma większą wiedzę od lekarza, którego zadaniem jest leczyć, a pielęgniarka ma działać według jego zaleceń. Owszem. Są takie oddziały, gdzie potrzebna jest widza specjalistyczna. I faktycznie w tam wymaga jest specjalistyczna wiedza, dlatego niech są specjalne kursy, studia. Ale nie każda pielęgniarka musi pracować na oddziale ze specjalnymi uprawnieniami. Dzisiaj wmawia się, że każda pielęgniarka musi mieć ukończone studia wyższe. A później dziwią się, że ludzie z tytułami mgr mają wobec pracodawcy większe oczekiwania.

#8  2018.01.20 22:13:14 ~do 7

W Polsce, od Ustawy o pielęgniarstwie z 1935 r, wszystkie absolwentki szkół pielęgniarskich są przygotowane i wykonują czynności, których nikt nie może wykonywać bez prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub formalnej zgody Ustawodawcy ( zgodnie z obecnym ustawodawstwem- wszędzie bez względu na miejsce pobytu pacjenta). Czy możesz opisać swoją propozycję szczegółowo?

#9  2018.01.20 22:57:08 ~majka ~do

Do #8: Czynności pielęgniarki ustala ustawa. OK. Miałam na myśli raczej obecną ścieżkę edukacyjną do otrzymania możliwości pracy przy pacjencie. Dziś taką furtką są tylko studia, przynajmniej na poziomie licencjata. Do niedawna były także szkoły policealne, które (chyba? ) nie najgorzej się sprawdzały. Zawsze można pomyśleć o takiej ścieżce, która przyspieszy wejście na pielęgniarski rynek pracy bez udawania "medycznego omnibusa po studiach" (nie każda od razu musi pracować na intensywniej terapii), a jednocześnie pozwoli na MĄDRE poszerzanie kwalifikacji wraz z rozwojem kariery w danym miejscu. Być może opcja "Opiekuna Medycznego" to nie głupi pomysł, by odciążyć "pielęgniarki po studiach", a przy okazji zwiększyć komfort pacjenta. Ale po pierwsze nasz system jak na razie nie jest przygotowany. A po drugie zastanowić się nad mądrym powiększeniem kompetencji nie tylko w zakresie pielęgnacyjnym, ale m.in. w zakresie podawania leków (w tym zastrzyków) według ścisłych zaleceń lekarza, wymiany cewnika (przydatne przy opiece nad ludźmi leżącymi) czy też możliwości pobierania krwi. By taki opiekun, był "mini-pielęgniarką", tak jak dziś pielęgniarka po studiach jest "mini-lekarzem").

#10  2018.01.20 23:32:44 ~Majka

Dodam jeszcze, że po prostu warto pomyśleć nad mądrą ścieżką kariery. Na rynku mamy np. technika farmacji (2 lata) i magistra farmacji (5 lat). Warto pomyśleć nad mądrą ścieżką "kariery pielęgniarską" i zdobywaniu stażu/ wiedzy/umiejętności. Nie każda pielęgniarka (na pewnych oddziałach czy w instytucjach) od razu musi być po studiach (lic/mgr). Technik pielęgniarstwa po edukacji też powinien poradzić sobie np. przy pobieraniu krwi (np. w punktach pobrań), przygotowania pacjenta do poszczególnych badań czy zrobieniu zastrzyku (np. z POZ-ach), edukacji i promocji zdrowia (np. w szkołach) a także pracy przy pacjencie (w szpitalach).

#11  2018.01.21 00:12:40 ~Majka

I nie czarujmy się. W publicznej służbie zdrowia pielęgniarki (lekarze zresztą też) jeszcze długo nie będą zarabiały godnych pieniędzy. Niestety taki mamy klimat (system). Dziś płaczemy, że polskie pielęgniarki wyjeżdżają do innych krajów, bo po przeliczeniu euro na zł myślą, że złapały Boga za nogi. W rzeczywistości jadą do Niemiec czy Anglii, bo z kolei tamtejsze pielęgniarki za takie pieniądze nie chcą pracować i wyjeżdżają do USA. Trzeba jednak podkreślić, że charakter pracy za granicą jest bardziej ludzki. A wynika to z tego, że jest więcej rąk do pracy przy pacjencie (i papierologii), nie tylko ze strony pielęgniarek ale i innych tzw. zawodów pomocniczych. Każdy wie jakie ma obowiązki i koniec. Do tego jest jasna ścieżka edukacji i kariery.

#12  2018.01.21 00:29:51 ~Majka

Nie dziwie się, że młode pielęgniarki (po trudnych) studiach w Polsce chcą dobrze zarabiać. Co zrozumiałe, chcą "wynagrodzenia" za tytuły przed nazwiskami, teorię w głowie na poziomie lekarskim, i sporo poświęconego czasu na edukację. Tylko do cholery, co cierpiącego pacjenta obchodzi "pani magister" z wiedzą np. wykładu genetyki czy socjologii? ;) Cierpiący pacjent oczekuje zainteresowania, opieki, delikatności, intymności, wsparcia, profesjonalnych zabiegów bez bólu. praktyki i dobrego podejścia. Sfrustrowana pielęgniarka zawsze będzie źle odebrana przez pacjenta, który leżąc w szpitalu będzie miał z nią największy kontakt. Sytuacji nie poprawi jedynie zwiększenie wynagrodzenia. Bo pielęgniarka z natłokiem obowiązków wykonywanych w biegu, będzie tak samo sfrustrowana za 3 czy 4 tys. zł. Oprócz większych pieniędzy, przede wszystkim mądry system opieki przy chorym - czytaj więcej rąk do pracy (pielęgniarka dla mniejszej liczby pacjentów) nie tylko tych z lic. czy mgr. przed nazwiskiem. Zawód pielęgniarki zyska swój prestiż nie przez pryzmat dyplomów, ale przez dobre odczucia pacjenta. W mediach głównie widać pielęgniarki (słusznie) narzekające "chcemy więcej zarabiać" (ale każdy chce) i straszące "zabraknie rąk do pracy" (prawda). Jednak w publicznych krzykach brakuje odpowiedzi, co z tego będzie miał pacjent, że pielęgniarka więcej zarobi. Czy dostanie "kaczkę" w 3 minuty zamiast w 10? A może badanie czy toaleta na przepełnionej sali będzie odbywała z poszanowaniem godności pacjenta?

#13  2018.01.21 00:44:32 ~do# 9,10,1

Zawód technik farmacji wygaszany (ostatni nabór w tym roku) . A co z koleżankami pielęgniarkami bez studiów? Czy w twoja propozycja odciążenia pracą, też je obejmuje?

#14  2018.01.21 00:47:43 ~#13

Adresatem jest post 11, a nie 1 ! (pomyłka)

#15  2018.01.21 01:02:36 ~Piel.

Do 4 zgadzam się a do Majki : na opiekunów medycznych chętnych brak w Polsce nie tacy głupi wiedzą co ich czeka i za jakie pieniądze zejdź na ziemie.Piszesz dużo oczywistości a jakie działania na teraz? jak zawalczymy o normy zatrudnienia, stale podwyżki, szkodliwość ? Zadzialajmy razem a nie tylko dookoła macieju o tym wykształceniu bo to dzieli chyba ze ktoś to specjalnie robi

#16  2018.01.21 01:09:12 ~ja

Do 12 jaka tam z ciebie majka kto cie tu naslal co za okreslenie ze kazdy chce wiecej zarabiac jak do niedawna pensja pielegniarki podobna do pensji sprzataczki w szkolach to i 13-tka jeszcze jest ! Do 15 zgadzam się

#17  2018.01.21 01:12:18 ~do majka

Co ty wypisujesz kobieto jakie mini

#18  2018.01.21 01:16:31 ~do majka

Chyba na twoim prywatnym kanale te narzekajace pielęgniarki widzisz o pielegniarkach w mediach cisza od dawna na topie non stop rezydenci !

#19  2018.01.21 01:19:20 ~do 18

PRAWDA

#20  2018.01.21 01:23:28 ~do majka

Nie straszą że zabraknie rak do pracy bo takie sa realia już brakuje pielęgniarka to nie wiedźma co straszy co ty wypisujesz?

#21  2018.01.21 01:30:07 ~do majka

Młodym się nie dziwisz że chcą dobrze zarabiać a starym co ochlalypy za ich ciężka wieloletnią pracę z dużym doświadczeniem i wyszkoleniem w tym też podyplomowym co za podziały !

#22  2018.01.21 01:32:45 ~ja

Do 21 madrze

#23  2018.01.21 01:42:21 ~Majka

Do ~13: Odpowiem, żartobliwie. pielęgniarki bez studiów myją 5 pacjentów dziennie, po licencjacie 3 pacjentów, a tez z mgr żadnego :) Nie jestem od zarządzania zdrowiem publicznym. Wcześniej prawo do wykonywania zawodu otrzymywało się (po zdaniu odpowiedniego egzaminu) po studium zawodowym, a dziś po studiach licencjackich (3 lata). Nie wiem po której ścieżce kariery" robi się lepiej zastrzyki i podaje basen. Nie w tym rzecz. Egzamin zawodowy jest podstawową przepustką do zawodu, a do wielu czynności pielęgniarskich nie są potrzebne (wyczerpujące) wyższe studia. Jednak przy mądrej i jasnej ścieżce kariery studia mogą być drogą do kariery/awansu w zawodzie, ale (przy takich wynagrodzeniach) może nie koniecznie jedyną ścieżką pracy w zawodzie.

#24  2018.01.21 01:47:57 ~Majka

Do ~15: To racja, że dziś "Opiekun medyczny" w polskim wydaniu wygląda jak wygląda. A wystarczy trochę podciągnąć kwalifikacje i mądrze wykorzystać np. w szpitalu. Nie tylko do celów pielęgnacyjnych, tak jak wspomniałam wcześniej. I cały problem też jest podejście do opiekunów wśród pielęgniarek. współpraca a nie wykorzystywanie.

#25  2018.01.21 02:21:03 ~Majka

Do ~15: Niestety. Wykształcenie dzieli i będzie dzieliło w tym zawodzie. A szkoda. Rąk do pracy brakuje, mało kto chce kończyć specjalnie wyższe studia, by pracować przy opiece chorych. I nie chodzi tylko o pieniądze, ale o wygórowane ambicje młodych bez doświadczenia; do ~17: Tak. Przepraszam. Napisałam "mini". To też jeden z problemów. Ciągłe poszerzanie kompetencji, a pielęgniarka powinna być pielęgniarką, a nie lekarzem; do ~18: Taki przekaz medialny. Co zrobisz? ; do ~20: Straszą, ale słusznie. Użyłam tego zwrotu biorąc pod uwagę wydźwięk medialny. Nie zmienia to faktu, że być może rąk byłoby więcej, gdyby dostęp do rozpoczęcia zawodu był łatwiejszy. Chociażby z względu na mało wygórowane zarobki.

#26  2018.01.21 02:21:12 ~piel

Jakie wykorzystywanie opiekuna? .Opiekun nabywa jakieś kompetencje obowiązki i odpowiedzialności. Więc to chyba jasne że zatrzykow nie bedzie robił tylko toalety karmienia itp. Ale wygląda na to że głównie będzie robił łaskę ze wogóle cos robi za kasę mniejszą od pielegniarki . No i będzie zadał obecności i pomocy pielęgniarki przy niemal każdej czynności z absolutnym poparciem przełożonych.Czarno widzę tę współpracę. .

#27  2018.01.21 02:29:32 ~Miki

#26: Dlatego pani z filmu powyżej wspomniała m.in, że nie będzie lepiej, gdy nie zwiększy się zakresu niektórych obowiązków tzw. personelowi pomocniczemu. Wszystko musi mieć ręce i nogi, by miało sens. Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano.

#28  2018.01.21 03:03:52 ~Majka

Jak tu ktoś napisał rok temu: "Zdobywanie kwalifikacji i uprawnień tylko w obszarze kształcenia akademickiego zniszczyło zawód pielęgniarki. W pielęgniarstwie nie jest potrzebny akademicki tytuł dla wszystkich, tylko stopniowalność uprawnień". Coś w tym jest.

#29  2018.01.21 05:39:30 ~Do #2

Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami

#30  2018.01.21 05:45:46 ~Do #28

I tu masz sporo racji. "Żebym ja mogła tak robić to, na co naprawdę zasługuję"- a tu szara rzeczywistość.

#31  2018.01.21 05:51:12 ~Do #28

I doprowadziło do tego, że "w tym kraju nie ma pracy dla ludzi z moim wykształceniem" - dotyczy mgr i specjalistów, choć nie wszystkich.

#32  2018.01.21 06:54:14 ~MeadowDew

. A jakie Ty masz wykształcenie ? Czytając Twoje wypowiedzi wnioskuję że najlepiej jakby pielęgniarka była najwyżej po l.o. lub studium medycznym . Nie ma ona prawa żądać godnego wynagrodzenia , ma być cicha , pokorna , w pełni oddana pacjentom - taka służka przytakująca wszystkim i zgadzająca się na wszystko . Sorry ale nie zgadzam się na to .

#33  2018.01.21 08:43:45 ~piel

O czym ta dyskusja? Opamiętajcie się,niedługo ostatnia zgasi światło,a te dalej swoje.

#34  2018.01.21 09:38:48 ~Do #32

Warunkiem wykonywania pracy w zawodzie pielęgniarki jest posiadanie prawa wykonywania zawodu, do uzyskania którego wymagane jest stosowne wykształcenie. Oczywiście możesz się z tym nie zgodzić, ale nie masz na to wpływu.

#35  2018.01.21 10:26:57 ~Piel.

Nie pisz bzdur o wykorzystywaniu opiekunów bo to nie prawda.Pisz gdy znasz realia.Opiekunów jest bardzo mało! To pielegniarki sa wykorzystywane codziennie i od lat. W naszym kraju jakie sa normy zatrudnienia pielegniarek? KARYGODNE ! Non stop o wykształceniu i kłótnie - koniec z tym tematem! Bez podzialow zawlczmy z wieloetatowkami, o normy zatrudnienia, o podwyżki - nie dodatki, o warunki pracy ! Angażujemy się politycznie i na zawodowych portalach merytorycznie i odważnie ! Koniec tematów zastępczych !

#36  2018.01.21 10:28:19 ~ja

Do 35 samo sedno

#37  2018.01.21 10:36:29 ~emerytka

Cieszę się.Super wykształcone,i niżej super asystentki.Jest nadzieja.

#38  2018.01.21 10:38:21 ~Piel

Do Majki. Skończ już pisać te swoje wypociny, bo i tak nic z nich nie wynika. Widocznie nocka była spokojna, skoro miałaś czas przelewać swoje mało konkretne przemyślenia na ten portal. A swoją drogą ciekawa jestem twojego wykształcenia, skoro z taką ironią piszesz o koleżankach po studiach, a o starszych, z doświadczeniem nie wspominasz w ogóle? Każda pielęgniarka chce godnie zarabiać, a jak za ciężką pracę dostaje ochłapy równe temu, co ma salowa, to ma być zadowolona? I ten tekst, który mnie po prostu rozwalił - "zawód pielegniarki zyska swój prestiż nie przez pryzmat dyplomów, ale przez dobre odczucia pacjenta". A gdzie w tym wszystkim są nasze odczucia, nasze zdrowie, nasze zadowolenie? Marzy ci się powrót do szkół zakonnych, którymi były licea medyczne i które produkowały bezwolne służące całkowicie podporządkowane lekarzom i pacjentom? Te czasy minęły bezpowrotnie, a nawet jakby do tego wrócili, to gdzie znajdą chętne takie głupie jak my?

#39  2018.01.21 10:39:09 ~cd

P.Stanisław Lem,by tego nie wymyślił.

#40  2018.01.21 10:45:46 ~,,,,,,

Bujanie w obłokach.Bujaj las,a nie nas.

#41  2018.01.21 10:46:57 ~Do Majki

Określenia mini lekarz, mini pielęgniarka mogła wymyślić tylko osóbka o mini rozumku.

#42  2018.01.21 10:53:48 ~doradca z

Do 25 jakie ty bzdury piszesz ! Zainteresowanie zawodem pielęgniarki w Polsce bardzo słabe. Jeśli nawet uproszcza ścieżkę edukacyjną to dziś młode dziewczyny wybierają zawody lżejsze i lepiej płatne.Ponadto interesują się służbami mundurowymi.Gdy się mówi o zawodzie pielęgniarki to mówią, że co to za zawód dziś! A poza tym zero promocji zawodu a tym samym szacunku! Pielęgniarka jako kompetentny zawodowiec w mediach nie istnieje.Jeśli jest jakiś przekaz o rzadkich polskich dokonaniach medycznych to mówi się: lekarze dokonali. Natomiast na Zach. czy np.w USA mówi się, że zespół dokonał - zespół lekarzy i pielegniarek. Zmiencie perspektywę myślenia o pielegniarstwie- nie spierajcie się o wykształcenie.Po co wciąż na tym portalu prowokujacy wątek? Skupiecie sie na wspolnej i madrej walce - tak jak to teraz robią rezydenci o godne płace i warunki pracy ! Zainicjucie spotkanie z wiceminister Szczurek - pilne ! Zakończcie w koncu to ciągłe bla, bla,bla !

#43  2018.01.21 10:59:24 ~Piel.

Do 42 bardzo dobrze ujete a Majka z Pisu? Kobieto ogarnij się !

#44  2018.01.21 11:03:15 ~do 27

Do 27 u nas ten medyczny Rzym buduje sie juz 50 lat i konca nie widać!

#45  2018.01.21 11:10:19 ~do 28

@ do 28 kolejne bzdury piszesz i przytaczasz polskie pielęgniarstwo wymiera bo pielęgniarki w Polsce zarabialy i jeszcze zarabiaja zawsze na poziomie minimalnej pensji i wykształcenie nie jest tu istotą! To i tak ze Zembala dal dodatek - tylko dodatek a pielegniarki sie na to godza ! A ponadto wszystko robią same bez pomocy - skandal i to w okrojonym zespole do niebezpieczmego minimum!

#46  2018.01.21 11:18:31 ~PILNE

A TERAZ NORMY ZATRUDNIENIA DO DYSKUSJI WARUNKI PRACY WIELOETATOWOSC PODWYZKI NIE DODATKI SZKODLIWOSC ITP. JAKO PILNE ! 45 - prawda

#47  2018.01.21 11:22:06 ~ja

Do 46 słuszny komentarz i do roboty

#48  2018.01.21 11:36:10 ~cyt.

Do 11 daj spokój już z tym określeniem "taki mamy klimat" Do znudzenia - na szczęście bardzo rzadko dziś cytowane okreslenie a systemy zmieniają ludzie !

#49  2018.01.21 12:02:20 ~portal

I znowu kij w mrowisko ! P.Mielcarek co raz na lewą a raz na prawa nozke ? Co ten portal daje ? Ano nic tylko sklocaa pielęgniarki a panu daje dobra kasę i tyle w temacie ! A rezydenci bez portalu robią swoje a poza tym ich portal trzyma klasę!

#50  2018.01.21 12:04:26 ~my

Do 46, 49 brawo !

#51  2018.01.21 12:04:26 ~my

Do 46, 49 brawo !

#52  2018.01.21 12:28:11 ~Prawda

Do 51 prawda tyle lat trwa ten portal a zanim powstał pielęgniarki potrafiły się zorganizować i nie były aż tak sklocone !

#53  2018.01.21 13:09:59 ~student

A ja z innej beczki. po praktykach jakie mamy w kółko w szpitalu stwierdzam nie będę pracować w szpitalu, prędzej pójdę na kasę do lidla. Jeśli praca w zawodzie to przychodnia, badania kliniczne, poz, epidemiologia. szpitale to jest obóz pracy, tak twierdzi wiele z nas studiujących, pacjent pacjentem ale zdrowie i życie pielęgniarek jest zagrożone na tych oddziałach.albo wyjadę do Niemiec, UK.i zobaczycie będą zamykać szpitale, albo kadre przejmie prywata.a u nas na studia dzienn chętnych było 5 osób/miejsce i nikt nie chciałby isc na aystentke po lo. Ludzie znają swoja wartość i się cenią. a niedocenione wyjada albo się przekwalifikują. a tak poza tym mało kto poszedł bo chce pomagać i ma misje jak siostry zakonne.raczej dlatego ,że się interesują medycyna tak po prostu i jest po tym praca. pewna

#54  2018.01.21 13:29:47 ~do 53

Brawo ! Nie zmieniajcie się,to Wy jesteście w stanie coś ugrać,a nie,40+.Widać to po ich wypowiedziach,zachowaniach ,ich zgody na taką pracę.

#55  2018.01.21 13:47:54 ~ja

Do 53 az 5 na jedno miejsce ? a do czego tu sie pchac ? do tego g.po studiach ? doslownie i w przenosni nie wierze w te 5 - celowa propaganda !

#56  2018.01.21 13:52:59 ~Piel.

Bardzo się dziwię młodym ludziom ze wybierają studia pielęgniarskie a co po nich ? ano ciężka i przykra rzeczywistość !

#57  2018.01.21 13:53:22 ~student te

Czasy gdzie pielęgniarka była służącą powinny się skończyć.często pielęgniarki posiadają większą wiedzę od lekarzy.a są niedoceniane. Medycyna się rozwija, sprzęt jest coraz bardziej zaawansowany, z cały szacunkiem to tych po liceach-bo są skarbnicą doświadczenia i wiedzy.w tym zawodzie trzeba się uczyć cały czas. Dlaczego u nas wciąż jesteśmy 40 lat za murzynami.dlaczego w UK jest Nurse-i naprawdę tam lekarza pacjent widzi rzadko.a Nurse nie Sister! (Sister to określenie dla Pielęgniarki tak jakby zarządzającej kwestią epidemiologii)Pielęgniarka ma szacunek.ma pomoc, bo jest asystentka , jest salowa, a u nas Pielegniarka Robot ! Dlaczego?

#58  2018.01.21 13:55:43 ~student te

Przecież po pielęgniarstwie można zostać przedstawicielem medycznym , pracować w badaniach klinicznych, można za biurkiem też.dlaczego kojarzycie ten zawód głownie ze szpitalem?

#59  2018.01.21 13:58:25 ~student

I nie chodzi wcale aż tak bardzo o kasę ! bo ludzie mają swoje życie poza pracą, a życie jest krótkie i naprawdę nie mam ochoty spędzać całego życia przy pacjencie, ale wolę z rodzina swoją

#60  2018.01.21 14:00:43 ~realna

Do 54 co za brawo ? jak nic nie robią dla środowiska jak rezydenci pielęgniarstwo skazane jest na zagładę skażone prymitywnym ale śmiertelnym wirusem w Polsce

#61  2018.01.21 14:07:29 ~gadka

Do 54 i na gadce szmatce się skończy a rezydenci dzialaja

#62  2018.01.21 14:08:41 ~prawda

Do 60 prawda

#63  2018.01.21 14:10:34 ~???

Jest róznica student pielęgniarstwa a rezydent! rezydent to już lekarz z prawem wykonywania zawodu. a student to nadal student, wiec co ma zrobić jako student? ewentualnie po studiach-jak rezydenci pracować na jednym etacie i kropka. to ma sens i mieć w dupie, ze nie ma pracowników medycznych. powinno tak być wtedy zobaczą jaka to skala problemu

#64  2018.01.21 14:11:37 ~obserwator

Do 58 przypadki rzadkie !

#65  2018.01.21 14:12:38 ~???

A pielęgniarstwo wybrałam dlatego ,że chcę pracować w Niemczech i tyle

#66  2018.01.21 14:13:45 ~do 64

Rzadkie? jest tyle ogłoszeń dla pielęgniarek do przychodni, dlaczego rzadkie?

#67  2018.01.21 14:17:57 ~???

Jak czytam ten portal to łapię doła, w PL nigdy nie będzie normalnie

#68  2018.01.21 14:23:42 ~Z przychod

A co to znowu przychodnia ? I tu służba lekarzowi tylko im do cholery już kaw nie parzcie i nie doktoryzujcie ich - sa braki nawet w przychodniach tzn. że niełatwy to zawód dobrze ze mam go za sobą! Walczczcie o podwyżki dodatki nie liczą się do emerytury a emerytury są na ta chwilę po prostu żałosne z tych naszych ochlapow! Walczcie o szkodliwosc, normy zatrudnienia i 13-tki ! itp.

#69  2018.01.21 14:28:15 ~realia

Do 63 oby tak bylo bo w tej chwili wieletatowosc w pielegniarstwie na czasie i cicho sza kosztem naszym, naszych rodzin i opinii pacjentow i ich rodzin

#70  2018.01.21 14:29:03 ~???

A co złego jest w przychodni?

#71  2018.01.21 14:30:50 ~do 69

Zgadza sie to realia polskiego pielegniarstwa dziś!

#72  2018.01.21 14:33:07 ~wakat

Do 70 popracujesz - ocenisz a dlaczego wszędzie brakuje pielegniarek o to jest pytanie !

#73  2018.01.21 14:37:15 ~do 72

Bo społeczeństwo chore i starzejące się, bo po studiach 1/3 podejmuje prace w zawodzie, bo gdyby podnieść pensje to zaraz chętnych do nauki i potencjalnych pracowników byłoby więcej.bo medycyna się rozwija, bo praca nie dla każdego.itd. powrot srednuch szkol medycznych nic nie da, jeśli za tym nie pojda pieniądze-czyli większe pensje.

#74  2018.01.21 14:38:45 ~....

Zresztą srednie medyczne zamknieteo dlatego, ze nie było zainteesowania nauka w nich, a i jeszcze jedno mam niz. demograficzny, Polakow teraz zaczyna ubywac.zaraz młodzieży nie będzie wcale

#75  2018.01.21 14:52:47 ~Ja

Do 73 i odp. jest i o to chodzi a teraz czcze gadanie na bok ! do roboty przykład rezydenci !

#76  2018.01.21 14:57:32 ~do 74

Zmiany i przepisy unijne spowodowały zamykanie LM

#77  2018.01.21 17:05:38 ~Z przycho

Do 70 non stop kolejki kłótnie pacjentów i pretensje do nas ze tyle czekają w kolejkach a przecież płacą na nas ! nie chcę się tego słuchać !

#78  2018.01.21 17:15:40 ~służba zdr

Służba zdrowia to kiepski wybór resort słaby zalezny od innych omijać z daleka a obciążenie psychofizyczne niesmowite bez przywilejów, bez szkodliwości, bez płatnych długich urlopów zdrowotnych jakie mają nauczyciele a nawet bez 13-tek, brak norm zatrudnienia i pracujemy i za drugą i za trzecią pielęgniarkę, w mediach nas nie ma - lekarze tak! OSTRZEGAM NAIWNYCH PRZED TAKIM WYBOREM ZAWODU !

#79  2018.01.21 21:11:18 ~hmmm

Pretensje są wszędzie nawet w prywatnej opiece bo duzo juz ludzi z niej korzysta.jest za mało personelu i pretensje bede.zawsze.Poza tym taka jest polska cecha-lubimy narzekac bez konca.

#80  2018.01.21 21:12:12 ~hmmm

I dla mnie pacjenci niektorzy to bez urazy pogłowki.

#81  2018.01.21 21:13:35 ~hmmm

P ołgłowki.wymagaja od personelu rzeczy czasem niemozliwych.a powinni zaczac od szanowania swoje zdrowia i prozdrowotnych zachowan.a nie jaranie, picie, objadanie sie a potem placz, ze nie ma kto leczyc

#82  2018.01.21 21:26:44 ~###

Do 81 i znowu bla, bla, bla - wiemy o tym ale chorują różni ludzie generalnie robota w fekalich, wymiocinach, krwi, bakteriach, chemii, itp.o każdej porze dnia i nocy, weekendy, święta, udzial w w cierpieniu, zgonach non stop pośpiech a pracy bardzo dużo a zarobki wiadomo jakie

#83  2018.01.21 22:14:14 ~piel. dypl

Do Majki. Też odpowiem żartobliwie. We wcześniejszym poście (#7) jest informacje o ochronie prawnej praktyki pielęgniarskiej w Polsce od Ustawy o pielęgniarstwiez1935 r. Wyposażyłaś praktykę pielęgniarki tej, która uzyskała jej prawo po kształceniu na poziomie średniego szkolnictwa medycznego i licencjatu w czynności higieniczne. Gdzie w Europie, U.S.A, czy jakimkolwiek innym kraju, państwo nakłada lub nakładało sankcje karne na osoby wykonujące czynności higieniczne przez osoby nie posiadające prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub formalnej zgody Ustawodawcy?

#84  2018.01.21 22:30:35 ~Eewik

Czym się różni pielęgniarka po 2 letni studium od licencjacki i dlaczego pielęgniarki z doświadczeniem nie mozna pozwolić zarządzać personelem

#85  2018.01.22 03:19:43 ~Do #84

A kto Ci powiedział, że nie można zarządzania personelem powierzyć pielęgniarce ze średnim wykształceniem ? Otóż zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami w okresie przejściowym do 31 grudnia 2020 r. na stanowisku przełożonej pielęgniarek wymagane jest jako minimum średnie wykształcenie medyczne w zawodzie pielęgniarka lub położna i tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej lub organizacji i zarządzania oraz 6 lat pracy w zawodzie . Za to już przy stanowisku oddziałowej bez ograniczeń czasowych wystarczające jest posiadanie średniego wykształcenia medycznego w zawodzie pielęgniarka i specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa lub promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej lub organizacji i zarządzania oraz 5 lat pracy w szpitalu. A do 31 grudnia 2020 r. zamiast specjalizacji wystarczy kurs kwalifikacyjny i 7 lat pracy w szpitalu. Zatem wbrew opinii wielu licencjatek i magistrów ich szefami mogą być zgodnie z prawem i wolą pracodawcy pielęgniarki ze średnim wykształceniem

#86  2018.01.22 08:18:51 ~do#84

Czynności wykonywane przez pielęgniarki zarządzające mają charakter powszechny i nie podlegają ochronie prawnej jak czynności związane z praktyką pielęgniarską czyli pracą z pacjentem-art.84-87 Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Czy do czynności administracyjnych muszą być wykorzystywane osoby z wykształceniem medycznym? Czy to nie jest rozrzutność finansowa państwa?

#87  2018.01.22 08:40:51 ~doEwik

Już wyjaśniam: pielęgniarki po studium aby mieć tyle samo godzin praktyk i wykładow/cwiczen musza robic pomostówke 1,5 roku. poza poziomem wykształcenia roznia się od licencjatek programem. tak w skrócie studium +pomosłowka=licencjat(czyli to samo co po studiach w trybie dziennych uzyskują teraz studenci majacy mature). Narzuciła to nam UE swoja Dyrektywa, na Zqachodzie czy w USA ten system kształcenia jest rozbudowany jeszcze bardziej, jeśli chodzi o pielegniarke, nasz licencjat jest tak gdzie 3 poziomem, potem jest mgr, potem dr, przed nimi sa takie funcje pomocnicze -analogicznie do naszej opiekunki , a miedzy opiekunkia a licencjatem jest asystentka. W PL powinno tez tak być.ale najlpeije niech pielegniarka z mgr będzie robotem ielfunkcyjnym, jeśli nadal będzie się oszczedzac kase kosztem personelu to nic z tego leczenia w Polsce nie będzie.

#88  2018.01.22 08:42:59 ~do Ewik

I analogicznie każde z tych ww. opisanych stanowisk ma inne obowiązki i inne wynagrodzenie.a u nas.wilofunkcyjnosc.jedna wielka zenada.naprawdę mysle poważnie o wyjeździe po studiach

#89  2018.01.22 08:47:13 ~do Ewik

Po prostu musza być zamykane szpitale i inne placówki żeby ludzie rzadzacy w końcu przestali na pielęgniarkach oszczedzac.ostatnio nawet w gazecie leraskiej czytałam info , ze głownym problemem jest brak pielęgniarek i coz z tego , ze przychyla się do postulatow rezydentow bez pielęgniarek będzie jedna wielka dupa. przykład: w CZD podczas strajku trzeba było zamknąć oodziały, coz z tego, ze lekarze przejeli czesc obowiazkow.bez pielęgniarek nic nie będzie. dlatego nie rozumiem dlaczego by chociaż przez jeden miesiąc isc do pracy na jeden etat i koniec. ale musi być zgoda w naszym chorym srodowisku, bez tego będzie jedno wielkie G

#90  2018.01.22 08:49:50 ~mmm

Dodam ,ze na Zachodzie i w USA wiedza, ze mamy wykształcona kadre i przyciagaja personel medyczny.a młodzi to kosmopolici-bez znaczenia czy dziś mieszkasz w Wawie jutro w Pozaniu a pojutrze w UK, jezyk znaja, bo na studiach jest poziom ang. B2/C1

#91  2018.01.22 09:42:15 ~do 89

Masz rację wszystko przez te : zaharowane, pazerne, nie odważne i kiepsko myslace! Zero tolerancji dla takich na oddziale, kontrolować co i jak robią przy pacjenta, nie dac spać, non- stop obserwować jak pracują na 2,3 itd.etacie ! TO PIERWSZE I KONIECZNE, PILNE DZIAŁANIA DO WYKONANIA DLA NAS WALCZACYCH

#92  2018.01.22 09:48:20 ~ja

Do 91 prawda, brawo !

#93  2018.01.22 09:56:34 ~Grazia 50+

Do Majka.Bardzo mądra,merytoryczna,trafna ocena sytuacji zawodowej pielęgniarek.Popieram.

#94  2018.01.22 10:02:25 ~do 93

Ale to mądrości takie mini, mini - śmiechu warte !

#95  2018.01.22 10:05:27 ~do 91

SAMO SEDNO I TAK TRZYMAC A DO TYCH MYSLACYCH INACZEJ NIE ROZMIESZAJ MNIE TA MINI - MAJKA

#96  2018.01.22 11:07:33 ~do 89

I co z tego strajku w CZD - 300 ZL i zamknąć się! Nawet reporterzy z TVN nie opublikowali z wywiadów prawdy zasłyszanej od pielegniarek. Mówili w tvp to co oni uznali za słuszne.A poza tym co to było za poparcie - tylko CZD !

#97  2018.01.22 12:17:33 ~Uważnie

Do 93 zgadzam się co do stopniowalnosci zawodowej jeśli chodzi tu o wpis Majki pod warunkiem ze studia mające zastosowanie w ochronie zdrowia powinny być też brane pod uwagę.Dziwne i to bardzo, że oddzialoweJ liczy się edukacja zdrowotna, promocja zdrowia a innym pielęgniarki nie ? A co do Majki to dużo tu takich mini i nie logicznych wniosków.Np. że każdy by chcial dobrze zarabiac ale proszę nie pisać pod adresem pielegniarek w ten sposób bo za ciężką i odpowiedzialna pracę nie można płacić minimum - bez przywilejów a nawet i braku 13-tek, przy też brak norm zatrudnienia i deficycie zawodowym ! A ponadto te żenujące dodatki co dało PO zamiast godnych stałych podwyzek no i ta wieloetatowosc pielegniarek obnizajaca jakość opieki i bezpieczeństwa pacjentów i pielęgniarek !

#98  2018.01.22 12:21:05 ~×&ti

Trafne komentarze na poziomie szkoly zawodowej i niezadowolonych robotnikow!

#99  2018.01.22 12:22:10 ~do 97

I to jest wlasnie przyklad madrego, trafnego, merytorycznego opisu stanu pielęgniarstwa polskiego na dziś co prawda w wielkim skrócie ale wiemy o co chodzi

#100  2018.01.22 12:24:39 ~po co ?

Do 98 i po co taki komentarz bez sensu od robotnika pewnie

#101  2018.01.22 12:28:38 ~do 91

Do 91 bardzo dobre i na czasie !

#102  2018.01.22 12:50:00 ~×&ti

To ocena merytoryczna poziomu tych wypocin pielegniarek. Wstyd pisac takie brednie. Dzisiaj opiekunki prezentuja wieksza elokwencje i z powodzeniem moga przejac wiele obowiazkow od piel . Podzial kompetencji jest oczekiwany ale bedzie on mozliwy gdy w systemie beda juz pielegniarki z jednolitym wyksztalceniem wyzszym , o ile beda.

#103  2018.01.22 13:09:20 ~do 102

Do 102 a co Ty wnosisz tu w swoim komentarzu? Co zamykanie ust? To nie możliwe. I nie oceniaj - każdy ma prawo do opinii a opiekunowie też swój portal mają. A i jeszcze jedno co do tych "wypocin" Jakie to brzydkie i prymitywne określenie, które świadczy o malostkowosci i prymitywizmie autora. A w powyższych komentarzach moc prawdy dla wielu niewygodnej prawdy - ha

#104  2018.01.22 13:14:12 ~do 102

Ty jestes elokwentna - doskonale znam kompetencje opiekunek z zajec z nimi wg obowiazujacego programu nauczania.Zwykla prymitywna złośliwość i tyle w temacie

#105  2018.01.22 13:46:12 ~doo 104

Prawda

#106  2018.01.22 14:47:12 ~do 76

Tak maż rację tylko nikt o tym nie pamięta już niestety. Tylko wszyscy jątrzą i się plują że przychodzi ktoś po studiach do pracy z tzw. "nowej reformy". Ta osoba również jest pielęgniarką, a nie jak tu padło określenie "omnibusem". Jestem osobą, która kończyła studia. Mam mgr i co z tego również zmieniam pampersy, karmie, myje pacjentów, podaje baseny i kaczki jak każda inna po innego rodzaju szkołach i się nie wywyższam. Wiele doznałam krzywd z powodu swojego wykształcenia na które nie mam wpływu.

#107  2018.01.22 14:57:25 ~Paranoja

Do 106 masz poprawnie ale to jakaś paranoja w polskim systemie mgr od basenów a oddziałowa nic tylko po LM i jeszcze z układów i z izb PARANOJA !

#108  2018.01.22 15:00:44 ~do 106

Do 106 te krzywdy to zawiść i zazdrość wiem coś na ten temat !

#109  2018.01.22 15:26:32 ~Do #106

Nick zgodny z treścią komentarza. Oddziałowa jest z konkursu, który ogłasza pracodawca. Jeżeli spełniasz wymagania kwalifikacyjne określone w stosownym rozporządzeniu możesz do niego przystąpić - nie musisz być mgr a nawet licencjatem. Przedstawiciel izb jest jednym z członków komisji oceniających oferty - nie jest osobą decydującą. Ostateczna decyzja należy do pracodawcy. A paranoję należy leczyć.

#110  2018.01.22 15:29:33 ~Do #107

Komentarz #109 został błędnie zaadresowany - to odpowiedź na Twój komentarz. Przeczytaj.

#111  2018.01.22 15:38:33 ~do 109

W Polsce paranoja nieuleczalna nie ma rady na układy no ale jeszcze trochę cierpliwosci

#112  2018.01.22 15:43:12 ~Piel.

Piszcie o konkretach o normach zatrudnienia, podwyzkach a nie dodatkach, o wieloetatowych pielegniarkach co szkodza pacjentom - zacznijmy działać!

#113  2018.01.22 21:08:52 ~do2

Kim jest owad? ,jak mówi do mnie kolega z pracy? Pytania za 5 złotych.

#114  2018.01.22 21:13:35 ~piel

Oto praca służby pielegniarskiej oddziału wewnetrznego:robienia zastrzyków i podania leków (wg. zaleceń lekarza, którego zadaniem jest leczenie), zmiany pampersa, podania basenu, wymiany cewnika, karmienia, zrobienia lewatywy, pierwszej pomocy czy też higieny chorego potrzebne są aż wyższe studia lub specjalizacja? pytanie za 2 złote

#115  2018.01.22 21:48:19 ~!!!

113-114 skonczcie te bzdury i prowokowanie pielegniarek do sporow o wyksztalcenie co za prymitywy

#116  2018.01.22 21:52:22 ~Ja

Prawda po prostu denny poziom portalu ! nic z niego pielęgniarki jeszcze nie osiągnely ! Uczcie sie od rezydentow - odwagi !

#117  2018.01.22 23:10:08 ~piel

78 i 82 Najlepsza charakterystyka zawodu pielęgniarki. Krótko i w punkt.

#118  2018.01.23 01:18:59 ~piel .

Do 78 ,82 - bardzo dobrze napisane

#119  2018.01.23 05:03:33 ~#####

Do 106 warto poczytac i poprawic ortografie oraz styl Pani mgr

#120  2018.01.23 08:53:32 ~do113

Pytania tyle warte co odpowiedzi czyli zero złotych, ewentualnie psychiatra udzieli prawidłowej odpowiedzi na tak trudne pytania

#121  2018.01.23 14:07:03 ~ha !

Do 120 szkoda czasu na bzdury działać, działać i jeszcze raz działać pisanie to służy P.Mariuszowi dobrze- ha !

#122  2018.01.24 14:49:49 ~Dorka

Koedys prace pielęgniarki wykonywały prostytutki bo nikt kto się cenił nie poszedł do takiej pracy .możemy wiec wrócić do tego ,pracować za darmo ,będzie nas można szmacić do woli skoro nie pasuje wam kształcenie akademickie

#123  2018.01.28 16:10:18 ~do 122

I po co takie prymitywny przytaczac prostytutka i pielegniarstwo ! oj lubicie prostackie komentarze !

Dodaj komentarz